Over Frank-ly

Frank-ly is de corporate weblog van Rhinofly en Tribewise. Twee rockende bureaus uit Utrecht met werelddominatie-ambitie op het digitale gebied.

Waarom?

Met gedeelde kennis wordt iedereen beter – dat was de gedachte in 2002 bij de oprichting van Frank-ly.

Een publieke plek waar iedere collega de gevonden parels van het web kan delen, zorgt voor een collectief hoger kennisniveau, wat weer netjes aansluit bij de ambitie voor werelddominatie.Nu (bijna) 10 jaar later staat die gedachte nog steeds en zijn we met 75 auteurs en meer dan 3200+ artikelen volgens onszelf én de awardshows 1 van de leukste blogs van Nederland.
over Frank-ly

Augment It!

19 mei 2012 om 13:00 door in Inspiratie

Afgelopen donderdag werd in Trouw Amsterdam, in samenwerking met het Stedelijk Museum, een avond besteed aan de toepassing van Augmented Reality in de kunsten. Onder de titel Aument It! werden verschillende projecten van kunstenaars, dichters, architecten en designers gepresenteerd. Het leek me leuk om eens te gaan kijken hoe de cultuur omgaat met een dergelijke techniek als AR. De verrassing bleek uiteindelijk uit een andere hoek te komen dan de techniek.

Voorafgaand aan de avond was er een kort voorprogramma, “Poetry on the Screen”, waar dichters uitgedaagd werden om hun werk op een digitale wijze mobiel te maken. De technische vooruitstrevendheid liet hier en daar te wensen over, maar de combinatie van poëzie en digitale media gaf soms best aardige resultaten.

Poëzie loont
Zo was er “Poëzie loont!” waar, door middel van markers in de vorm van stickers en de AR browser Junaio, op een grappige manier ingespeeld werd op de economische crisis en de kaalslag op cultuur in Nederland. Door de sticker te scannen, krijgt de gebruiker een gedicht te zien met als thema geld. Daarnaast kan je na het lezen van het gedicht €0,11 (terug)verdienen, ongeveer het bedrag wat een gemiddeld werkend persoon via belasting per dag aan cultuur besteed.

200 ton TNT
Een iets betere toepassing van techniek en daadwerkelijk AR, is 200 tont TNT. Met de gewone brievenbus als marker en de AR applicatie Aurasma, wordt de gebruiker dagelijks een nieuw gedicht voorgeschoteld. Ik vond vooral de vorm van het gedicht, in een grappige animatie, en het gebruik van een object wat in elke straat in Nederland staat erg sterk. Zou dit wel zien werken in campagnes met bijvoorbeeld het logo van een merk.
YouTube voorvertoningsafbeelding

De Tentoonstelling
Het werk wat verder te zien was maakte over het algemeen gebruik van wat oudere vormen van AR. Echter de toepassing in kunst en de discussie die kunstenaars proberen aan te gaan, gaf wel een interessante wending aan de avond. Zo werd er de vraag gesteld van wie deze nieuwe, virtuele ruimte eigenlijk is. Sander Veenhof  hield bijvoorbeeld een expositie in het MoMa, zonder dat het museum daar zelf bij betrokken was.

Een normaal kunstwerk in je huiskamer behoeft  eigenlijk weinig interactie. Maar met Konstruct brengt James Alliban hier verandering in. De aanschouwer bepaalt namelijk zelf hoe het uiteindelijk werk er uit komt te zien. Zo produceert de kunstenaar meer een halfproduct dan het definitieve werk.

Dit was slechts een kleine selectie om een indruk te geven van het werk en de toepassing van de techniek hierin. Misschien niet helemaal wat ik verwacht had van de avond, maar ik ging wel naar huis met een aantal nieuwe inzichten. Vooral het feit dat dergelijke “nieuwe” combinaties toch altijd iets onverwachts met zich mee kunnen brengen. Ik ben benieuwd wat de toekomst voor deze samenwerking in petto heeft!