Over Frank-ly

Frank-ly is de corporate weblog van Rhinofly en Tribewise. Twee rockende bureaus uit Utrecht met werelddominatie-ambitie op het digitale gebied.

Waarom?

Met gedeelde kennis wordt iedereen beter – dat was de gedachte in 2002 bij de oprichting van Frank-ly.

Een publieke plek waar iedere collega de gevonden parels van het web kan delen, zorgt voor een collectief hoger kennisniveau, wat weer netjes aansluit bij de ambitie voor werelddominatie.Nu (bijna) 10 jaar later staat die gedachte nog steeds en zijn we met 75 auteurs en meer dan 3200+ artikelen volgens onszelf én de awardshows 1 van de leukste blogs van Nederland.
over Frank-ly

#buma; wat vindt de muziekindustrie er van?

10 oktober 2009 om 00:00 door in Inspiratie

3 rechthebbende partijen – een korte introductie

Het lijkt mij verstandig om dit bericht te beginnen met een korte uitleg over hoe muziekauteursrecht in zijn simpelste vorm werkt en welke partijen er betrokken zijn.

  • Componisten (de bedenker van de muziek)
  • Tekstdichters (de bedenker van teksten van de liedjes)
  • Muziekuitgeverijen (deze partij probeert de werken te exploiteren op alle mogelijke gebieden aan partijen als reclamebureaus, de game- en filmindustrie. Dit is in het belang van alle rechthebbenden.)

Deze drie verschillende partijen kunnen ervoor kiezen om lid te worden van de vereniging Buma om de exploitatie uit te besteden. Als je je als rechthebbende inschrijft bij Buma wordt het exploitatierecht van hun auteursrechtelijk beschermde werken exclusief overgedragen aan Buma. Stemra is een stichting die het mechanisch reproductierecht exploiteert, oftewel het laten persen van CD’s of vinyl en is in deze kwestie niet aan de orde.

2181660686_4971651f5b_o
comic: Geekandpoke op Flickr.com gelicenseerd onder: CC-BY-ND

Interview met artiestmanager Jacco van Lanen

Vandaag belde ik met Jacco van Lanen om te peilen hoe erg dit onderwerp leeft in de muziekindustrie. Ik vroeg hem onder andere of volgens hem bloggers iets bijdragen aan het succes van een artiest door muziek te plaatsen of alleen maar inbreuk maken op het auteursrecht. Jacco is voorzitter van de artiestenmanagers-vereniging MMFnl de Nederlandse afdeling van het wereldwijde iMMF en manager van bands als Room Eleven, Lucky Fonz III en Storybox.

Hij vertelt dat deze maatregelen al 1,5 jaar geleden door Buma/Stemra is aangekondigd. Hij vindt het opvallend dat er onder de grote groep mensen die, soms al jaren, verontwaardigd zijn over beleid van Buma/Stemra zich ook vaak componisten en tekstschrijvers bevinden. Jacco vindt dit vreemd want Buma/Stemra is een vereniging met een jaarlijkse ledenvergadering waar elk lid zijn mening kan laten gelden, als zich er tijdens deze ledenvergadering een meerderheid vormt zou deze invloed op het beleid uit moeten kunnen oefenen. Helaas ziet hij tijdens deze ledenvergaderingen vooral de publishers vertegenwoordigd die vaak een ander belang hebben dan componisten en tekstdichters.

Leeft deze kwestie erg  in de industrie? Ja, ook binnen het MMF wordt er veel over gesproken en informatie over uitgewisseld.

Brengt de huidige aanpak van Buma schade toe aan artiesten? Naar mijn idee voor een groot aantal artiesten wel, want dit gaat ten koste van het belangrijkste promotiekanaal voor veel artiesten, namelijk mond-op-mond reclame op internet. Als fans straks geen video en audio meer kunnen embedden op de profielen van hyves en hun eigen blogs, wordt het erg lastig om nieuw materiaal van artiesten onder de aandacht te brengen van het publiek.

Wat vind je van de aanpak van Buma? Buma/Stemra heeft te kampen met behoorlijke problemen. Uit Stemra, de grootste melkkoe van de vorige eeuw, komen haast geen inkomsten meer door de teruglopende platenverkoop dus moeten ze zoeken naar iets nieuws. Het lijkt toch een beetje een actie van een bedrijf in nood.

Geldt dit voor grote en kleine artiesten? Ja ook voor grote artiesten zal dit van invloed zijn, hoewel in mindere mate. De kleine artiest is erg afhankelijk van het internet om naamsbekendheid te verwerven. Bij gevestigde artiesten, het woord zegt het al, is dat in mindere mate belangrijk, wel blijft video een goede manier voor grote artiesten om nieuw materiaal onder de aandacht te brengen.

Hoe belangrijk zijn bloggers voor artiesten? Bloggers zijn de afgelopen tijd steeds belangrijker geworden voor zowel grote en kleine artiesten. Er wordt helaas in de traditionele media steeds minder aandacht besteed aan popmuziek. Onlangs nog schrapte het NRC bijvoorbeeld haar pagina met popmuziek.

Hoe moet het nu verder? Voorop staat dat het netjes is om te betalen waar je gebruik van maakt. Als we de auteurs niet meer belonen, wordt het voor hun lastig om de mooie dingen te blijven maken waar wij zo graag naar luisteren. Er moet bij deze mensen ook brood op de plank komen. In de hele entertainmentsector wordt al een tijd gezocht naar de juiste vorm voor een afrekenmethode. Het moge duidelijk zijn dat de aangekondigde maatregelen van Buma voor de bloggers en fans en daardoor indirect voor muzikanten en auteurs (waar BUMA het eigenlijk voor doet) niet gunstig is.

Op dit moment is de muziekconsumptie groter dan ooit en is de consument meer en meer bezig met het ontdekken van nieuwe muziek. Het zou zonde zijn als deze kansen die het medium biedt teniet wordt gedaan door dit soort maatregelen. Het wordt tijd voor een compleet nieuw beloningssysteem voor auteursrechterlijk werk.

zou deze invloed op het beleid uit moeten kunnen oefenen

Gezocht: enthousiaste lezers die 5 minuutjes van hun tijd willen besteden aan het invullen van het grote Frank-ly lezersonderzoek!

Ja, ik doe mee!

Reacties

  • Teruglopende verkoop van ‘gedrukte’ muziek ligt niet hoofdzakelijk aan illegale downloads, maar voornamelijk aan legale download aanbod van muziek. Als we hier in NL muziek kopen van iTunes, gaat dat geld dan via Buma naar de artiesten of via de Amerikaanse kanalen? In hoeverre heeft Stemra nog te maken met gekochte muziek dat niet op CD staat…

    Maar toch klopt er nog steeds weinig van het systeem. Een DVD is doorgaans goedkoper dan een audio CD. Op een film of cencert DVD staat toch ook muziek in de vorm van een soundtrack of een score? Vaak dezelfde als de audio-CD variant, waarom is de laatste dan zoveel duurder terwijl er alleen muziek op staat?

    Ik denk dat de vereniging niet zo halsstarrig de regeltjes moet navolgen, maar meer zou moeten kijken hoe de auteurs- en copyrechten aangepast moeten worden voor hedendaagse manier van communiceren.

    Volgens mij heeft Larry Lessig het nog steeds aan het rechte eind.
    http://www.ted.com/index.php/talks/larry_lessig_says_the_law_is_strangling_creativity.html

    roland op 13 oktober 2009 om 9:38
  • Ben het helemaal met je eens! En je stipt een interessante kwestie aan met het DVD/CD verhaal. Volgens mij zit het zo dat de prijs van een DVD of CD niet bepaald wordt door buma/stemra, voor beiden moet er stemra worden afgedragen. De prijs wordt vervolgens bepaald door de producent van het product, dit is vaak de platenmaatschappij of de filmdistributiemaatschappij. CD’s zijn gewoon te duur (en iTunes tracks ook ;) hoewel ik mijn muziek tegenwoordig voor het gemak, kwaliteit/compleetheid vooral via iTunes koop).

    Alleen de vraag van buma/stemra icm iTunes durf ik niet met zekerheid te beantwoorden.
    Wat ik wel weet is dat er van een track van 99 ct vooral geld (zo’n 70-90 ct naar de verkoper (platenmaatschappij, label of DIY artiest) gaat, de rest gaat naar iTunes voor de distributie. Over dit verkoopbedrag (99ct) wordt wel een percentage buma/stemra afgedragen, onder de noemer streaming/on demand. Dit gaat volgens mij per 1 januari ook veranderen maar dan vooral het tarief.

    Buma heeft connecties met de belangrijkste vergelijkbare instanties in het buitenland, het is per situatie verschillend maar ga er maar vanuit dat het geld altijd naar de organisatie gaat waarbij de artiest is aangesloten, dat is volgens mij vaak (dus niet verplicht) in eigen land.

    Waarschijnlijk is het tijd om de regeltjes inderdaad wat aan te gaan passen zodat buma zich er ook naar gaat gedragen. De laatste wijziging dateert volgens mij uit 2004, maar er is tussen 2004 en 2009 meer gebeurd op internet qua user-generated content (aanjager van dit verhaal) dan tussen 1912 en 2004 ;)
    check voor inspiratie/informatie over dit onderwerp en copyright in het algemeen de film ‘RIP A remix Manifesto’: http://ping.fm/xDvRJ (als je Larry Lessig gelijk vindt hebben, zeker kijken!)

    Jasper Ceelen op 13 oktober 2009 om 10:16
    http://www.jasperceelen.nl

Jasper Ceelen

Interactive Producer bij Rhinofly

Als Producer bij Rhinofly zorg ik voor de afstemming tussen de verwachting van de opdrachtgever en het team. Stiekem druk ik af en toe mijn creatieve stempel op projecten. Ik hou van het medium internet, lekker eten & drinken en espresso.