Over Frank-ly

Frank-ly is de corporate weblog van Rhinofly en Tribewise. Twee rockende bureaus uit Utrecht met werelddominatie-ambitie op het digitale gebied.

Waarom?

Met gedeelde kennis wordt iedereen beter – dat was de gedachte in 2002 bij de oprichting van Frank-ly.

Een publieke plek waar iedere collega de gevonden parels van het web kan delen, zorgt voor een collectief hoger kennisniveau, wat weer netjes aansluit bij de ambitie voor werelddominatie.Nu (bijna) 10 jaar later staat die gedachte nog steeds en zijn we met 75 auteurs en meer dan 3200+ artikelen volgens onszelf én de awardshows 1 van de leukste blogs van Nederland.
over Frank-ly

E-commerce gaat door het dak: de (r)etail (r)evolution

26 april 2012 om 07:35 door in Inspiratie

Trendwatching, een platform met wereldwijd 100 trendspotters, heeft maandelijks een trendbrief waarin zij een trend omschrijven en duiden op basis van gespotte innovaties. Echt een aanrader en deze maand staan de ontwikkelingen binnen e-commerce centraal. Flink wat content dus Frank-ly vist de pareltjes er voor je uit.

E-commerce is belangrijker dan ooit en groeit wereldwijd. Winkelen kan, nu met alle technologische ontwikkelingen, online exact hetzelfde bieden als offline winkelen. Namelijk status, het juiste product vinden en een bijzondere winkelervaring. Zij zien hierin vier belangrijke thema’s en die licht ik toe aan de hand van voorbeelden.

 

1. Winkelen kan altijd, overal en met elk device

 

QR winkels zijn een typisch voorbeeld van de “Screen culture”. Zoals onderstaande etalage van Mall.cz in een metrostation.

 

Online content (video’s en foto’s) wordt een etalage. Zo kan vanuit onderstaande video van de collectie van Gucci direct geshopt worden.

 

Online retailmerken gaan offline. Zo liggen de t-shirts van Threadless, bij Rhinofly niet onbekend, nu ook in een aantal GAP-stores.

En natuurlijk gaan dan ook offline retailmerken online. Zo maakt het Japanse Panoplaza winkels volledig 360 graden online winkelbaar.

 

2. Online retail wordt een unieke, persoonlijke en op maat gesneden ervaring.

 

Merken stimuleren curatie en maken hier gebruik van. Bij Chinees modemerk Vancl deel je mee in de winst al er iets via jouw combinatie gekocht wordt.

 

Consumenten worden producenten. Op Uflavor kan een eigen drankje (smaak en design) worden ontworpen en bij een aankoop deel je mee in de winst.

 

Via platformen als Kickstarter heeft iedereen een etalage. Zo heeft een iPad Nano horloge al bijna een miljoen dollar aan investering opgehaald.

 

Ook online kunnen klanten advies vragen aan personeel. Bijvoorbeeld fans (met cadeaus als beloning) als personeel zoals de service Needle faciliteert.

 

3. Online shopping wordt nog gemakkelijker

 

Want ook de paskamer hebben we nu online. Met Bodymetrics maak je via een Kinect van jouw huiskamer een paskamer.

 

Consumenten verwachten de perfecte bezorging. Via Slice kan ook de ontvanger de bezorging volgen, maar komt er pas bij ontvangst achter wat het is.

 

Online shopping in abonnementsvorm. Bij de Braziliaans bakker Los Panderos krijg je elke week 3 afbak broden thuisbezorgd.

 

Online betalingen moeten makkelijker en veiliger. Betalingen met Facebookcredits worden vanzelf van je telefoonrekening afgeschreven.

 

4. De online ervaring moet meer waarde bieden dan de offline ervaring.

 

Niche winkels zijn nu voor iedereen bereikbaar. De speciale scheidingswinkel Never liked it anyway biedt spullen van stellen die uit elkaar zijn.

 

Online samenwerking maakt de massa nog sterker. Op Flightfox schrijf je een wedstrijd uit om iemand tegen een beloning de goedkoopste ticket te laten zoeken.

 

Online zoekt de consument volledige transparantie. Igluu zoekt op basis van jouw lijstje de goedkoopste winkels en je rekent er direct af.

 

Online winkels bieden entertainment. Fantasy shopper is een winkelgame, maar je verdient echte credits voor de deelnemende winkels.

 

Ondanks dat alles online te vinden is blijft exclusiviteit belangrijk. Zoals de single van rapper Adam Tensta die maar door 1 iemand tegelijketijd beluisterd kon worden.

 

Lees vooral ook de hele trendbrief.