Over Frank-ly

Frank-ly is de corporate weblog van Rhinofly en Tribewise. Twee rockende bureaus uit Utrecht met werelddominatie-ambitie op het digitale gebied.

Waarom?

Met gedeelde kennis wordt iedereen beter – dat was de gedachte in 2002 bij de oprichting van Frank-ly.

Een publieke plek waar iedere collega de gevonden parels van het web kan delen, zorgt voor een collectief hoger kennisniveau, wat weer netjes aansluit bij de ambitie voor werelddominatie.Nu (bijna) 10 jaar later staat die gedachte nog steeds en zijn we met 75 auteurs en meer dan 3200+ artikelen volgens onszelf én de awardshows 1 van de leukste blogs van Nederland.
over Frank-ly

Mixi maakt de fysieke wereld via NFC social

21 februari 2011 om 07:01 door in Social Media

Mixi is Japans grootste social network met zo’n 23 miljoen gebruikers. Ik had er wel eens van gehoord, maar vorige week waren er 2 berichten omtrent dit platform die ervoor gezorgd hebben dat ik me er wat meer in ben gaan verdiepen. Zo kwam ik een presentatie op Slideshare tegen waaruit bleek dat 85% (25 van de 29 miljard) van de pageviews van Mixi via mobiel zijn. Wat?!? En nog veel interessanter is het feit dat ze aan het experimenteren zijn met Near Field Communication (NFC). Nice!!

Japan is volgens mij het land waar iedereen met een mobiel in zijn hand geboren wordt. In het jaaroverzicht Mobile 2010 van comScore (de digtale statistieken koning) blijkt dat er zo’n 100 miljoen Japanners aan de mobiel zitten. Hiervan gaat ook nog eens 75% via zijn mobiel online. Van deze 100 miljoen gebruikers heeft ongeveer 10% (9,8 miljoen gebruikers) in december 2010 een betaling via zijn mobiel gedaan! Als we kijken naar het social media gebruik dan is 19,3% van deze gebruikers via zijn mobiel actief op sociale platformen.

Mixi heeft in Japan volgens dit artikel zo’n 80% van de social netwerk markt in handen. Hier kan geen Facebook tegenop. Mixi is dus martkleider in en heeft 23 miljoen gebruikers in een land waar iedereen voortdurend bewapend is met zijn mobiel. Dat verklaart het belachelijke grote aandeel mobiele pageviews en dus ook het feit dat Mixi start met het integreren van NFC technologie binnen hun platform.

NFC maakt het mogelijk om tussen 2 partijen informatie uit te wisselen. Dus bijvoorbeeld een object en een telefoon. Het delen van content of het inchecken op een locatie wordt dus nog veel makkelijker.  Voor deze twee functies heeft Mixi de volgende features ontwikkeld:

  • Mixi Check-in: Werkt hetzelfde als Facebook Places.
  • Mixi Check: Een share functie om content te delen. De Like functie van Facebook. Zo heeft Kakaku, de grootste prijsvergelijkingssite van Japan, deze functie bij al haar producten geïmplementeerd.

De NFC varianten hebben “Real” in de naam. Dus Mixi Real Check(-in).

Near Field Communication of NFC is een contactloze communicatiemethode en wordt ook wel gezien als een extentie van RFID (Radio Frequency Identification). Een RFID systeem maakt gebruik van een tag, reader en een backend (bijvoorbeeld een database). Een NFC chip kan in drie verschillende standen werken: tag emulatie (ook wel passive mode), waar the nfc chip zich gedraagt als een RFID tag, active mode waar de NFC zich gedraagt als een reader en peer-to-peer mode waarbij het mogelijk is om te communiceren tussen twee NFC devices (bijvoorbeeld bestands transmissie)
Bron: Wikipedia

Stel hier op Tribewise HQ plakken we een NFC tag (50 cent p.s.) bij de ingang. Een bezoeker kan dan zijn telefoon er langs halen en automatisch inchecken en zijn locatie delen op bijvoorbeeld een Foursquare, Facebook etc. Maar denk ook aan de mogelijkheden voor retail. Met een zwaai met je telefoon staan de nieuwe sneakers op Twitter. Real-time content delen met het device dat je altijd op zak hebt en met slechts 1 handeling. Dit gaat de wereld van social networks echt laten exploderen.

Op dit moment is de Nexus S (Android) helaas het enige aparaat dat de benodigde hardware heeft. Ook is er de app Taglet nodig voor Android Gingerbread. De Nexus S is ook nog niet uit in Japan dus de Mixi gebruikers zullen nog even geduld moeten hebben. Toch zal het niet lang meer duren, ook niet in Nederland.  Vorige week eindigde het Mobile World Congres in Barcalona en daar was NFC the talk of the town. Android zet hoog in op NFC maar ook  de volgende generatie iPhones en iPads zullen volgens de geruchten voorzien zijn van NFC hardware.

Nederland heeft ook een voortrekkersrol op het gebied van NFC aldus een voorlichter van een Zuid-Koreaanse telecom aanbieder in dit artikel op Emerce. Iedereen kent natuurlijk de OV-chipkaart die gebruik maakt van NFC. Maar ook de 3 banken ING, Rabobank ABN Amro en de 3 telecomaanbieders, KPN, T-Mobile en Vodafone zijn bezig met betalingsverkeer via NFC en verwachten dit in 2012 uit te rollen. Tegen die tijd zijn er ook genoeg telefoons die de hardware in huis hebben en zal NFC snel gemeengoed worden. Ik ben benieuwd welk sociaal platform dat actief is op de Nederlandse markt dit als eerste in gaat zetten. Voorlopig hou ik de Japanse voorhoede nauwlettend in de gaten.

Reacties