Over Frank-ly

Frank-ly is de corporate weblog van Rhinofly en Tribewise. Twee rockende bureaus uit Utrecht met werelddominatie-ambitie op het digitale gebied.

Waarom?

Met gedeelde kennis wordt iedereen beter – dat was de gedachte in 2002 bij de oprichting van Frank-ly.

Een publieke plek waar iedere collega de gevonden parels van het web kan delen, zorgt voor een collectief hoger kennisniveau, wat weer netjes aansluit bij de ambitie voor werelddominatie.Nu (bijna) 10 jaar later staat die gedachte nog steeds en zijn we met 75 auteurs en meer dan 3200+ artikelen volgens onszelf én de awardshows 1 van de leukste blogs van Nederland.
over Frank-ly

Reizen 2.0

19 april 2012 om 19:30 door in Communicatie, Social Media

Vier maanden door Zuid-Amerika reizen. Even weg van alles in Nederland en vooral niet teveel op internet. Met die gedachte vertrokken we begin december. Tien jaar geleden reisde ik zes maanden door Australië en toen ging me dat prima af. Daar was internet slechts beschikbaar in een handje vol internet-café’s en was je blij als je zo nu en dan een mailtje naar huis kon sturen dat je nog leefde. Maar al snel werd het duidelijk dat de digitalisering overal haar intrede heeft gedaan en reizen daar geen uitzondering op is.

Wat ons direct opviel was de overvloed aan gratis wifi. Van hostels en café’s tot aan openbare parken en zelfs de bussen waar we van plek naar plek mee reisden. Onderweg maakten we ongelooflijk veel mee, wat we gelukkig direct konden delen via facebook, twitter of instagram. Andersom konden we zo stiekem ook een beetje het thuisfront in de gaten houden via de sociale media, nu.nl of het laatste NOS journaal. Het was vooral interessant om te zien hoe informatie bij grote gebeurtenissen, zoals het ongeluk van Prins Friso en de kans op een elfstedentocht, zich op alle kanalen vermenigvuldigde.

De reizigers zelf bleken ook veel mobieler op het gebied van digitale media. Overal was men druk in de weer met laptops, ipads, e-readers en smartphones. Daarmee hielden ze niet alleen contact met vrienden en familie thuis, maar ook met andere reizigers die ze onderweg waren tegengekomen. Ook in het reizen zelf volstaat een Lonely Planet al lang niet meer. Sites en/of apps als Tripadvisor en Hostelworld helpen je als reiziger om hostels te zoeken, reviews van andere reizigers te lezen en zo de beste kamer direct te boeken. Daarnaast zijn gidsen zoals de Lonely Planet ook als app verkrijgbaar of beschikbaar voor e-readers, wat een hoop ruimte scheelt in je backpack. Maar veel leuker nog zijn apps als bijvoorbeeld een Wenzani, waar ook tips van locals en reizigers zelf te lezen zijn.

Gelukkig spraken wij al een woordje spaans, maar bij twijfel pakten we er gewoon de 100% spaans app of google translate bij. Vooral bij het bestellen in restaurants heeft dat ons meerdere malen behoedt van grote fouten. Er waren geen hoge telefoonkosten meer om contact te onderhouden hebben met Nederland. Met Skype of facetime kon het gebeuren dat je zomaar ineens met al je vrienden aan het kerstdiner zat en zo iedereen persoonlijk fijne feestdagen kon toewensen.

Aangezien ik zelf veel van mijn leven graag in beeld vastleg, heb ik ook geprobeerd om onze reis op deze manier bij te houden. Vroeger deelde iedereen hun reisavonturen nog via een waarbenjij.nu account. Nu had ik een Tumbler waar ik alles gemakkelijk via mobiel kon vastleggen, delen en beheren.

Met behulp van Foursquare kon ik al m’n bestemmingen bijhouden, waarmee ik thuis op Google Maps alles direct weer kon terugzien. Natuurlijk wilde ik weten hoeveel we precies gereist hebben, dus heb ik in Nederland alle 15.000 kilometers in Google Earth gezet. Wat eenvoudig te plakken is in Google Maps en dan weer een mooi rood lijntje oplevert op de kaart. Het was een grotere uitdaging om de papieren kaart om te zetten naar een digitale vorm.

Nu ik terug ben kan ik het dus echt niet meer ontkennen. Alles, zelfs reizen, is om naar 2.0. ;)

Reacties

  • Voor ons was het net of je niet weg was. Dat kun je ook zien als een nadeel van reizen 2.0 :-))

    Maarten op 19 april 2012 om 20:17
  • Dankje Maarten :)

    Gerben van Heijningen op 19 april 2012 om 21:46
    http://www.frank-ly.nl
  • Nou, ik was heel blij dat ik vaak kon zien dat alles nog oké was :). Maar dat is natuurlijk wel een beetje eigen aan ouders :(.. Ik ben heel blij met alle digitale mogelijkheden maar veel blijer nog met mijn vertrouwen in jullie twee. Dus heel blij met het frequente contact maar nog veel blijer met het vertrouwen dat jullie het met z’n tweeën wel zouden rooien :-)

    Ine op 19 april 2012 om 22:42